Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Hästpass

Kategori: Fjordhästsnack

Nu vet jag att jag låter som en riktig pessemist, i ett tidigare inlägg dissade jag vår hingstkatalog för att den var tråkig och ej uppfyller de målen jag tycker att en hingstkatalog skall göra.
En annan sak av de rent fysiska sakerna i som vår förening ansvarar för är våra hästpass, vilka konfunderar mig mycket. Alla ni därute med halvblod har sett hur passen offtast ser ut. Halvbloden har genomskinlig framsida i plast, häftad med nitar och blå kant och baksida. Jätte tjusiga. Många ponny raser har en plastad framsida med genomskinligt parti där man ser hästens namn. Inte lika vackert men endå väldigt praktiskt och slitstarkt i båda fallen.
Ö:Passen för den Svenska Varmblodiga Hästen (bildkälla)
U: Pass för connemaraponny (bildkälla)


Som ni ser är båda passen snygga och praktiska, i plast så att de skall hålla för väder och vind samt ihopnitade så att de blir svåra att förfalska eller ändra. Fjordhästens pass det är en helt annan femma. Omslaget är i hårt papper eller papp, de röda passen - aldså för de hästarna som inte är avelsgodkönda är omslaget gjort i ett hårdare papper medans det gröna passet är gjort i papp. Passet är häftat med häftaparat i mittuppslaget. Jag blir förvånad när en ras som har ganska hårda avels och tävlingsregler inte har ett säkrare pass. Det blir jujätte lätt att byta ut vissa papper eller förfalska passet.  Som ni ser under så är dessa passen slitna och det är ändå ingenting i gämförelse hur mina pass ser ut. Trotts att jag har själv plastat in dem med hjälp av plastfickor. Men egentligen så skall man ju ha passen hos hästen och ta med dem överallt. För en tävlingshäst tror jag inte att våra pass håller en hel livslägnd, och nu får man ta med i beräkningarna att detta är en hästras som ofta blir över 20 år. Skall man tolka detta som att man inte har tänkt på att våra hästar tävlas? Jag tycker helt klart att det finns utrymme för förbättringar på våra pass. Inte minst nu när det komit nya avelsregler som inte längre tillåter vita tecken, hur lång tid dröjer det innan folk modifierar sina papper / pass och färjar över de vita tecknen? Nu vet jag ju att det inte är så enkelt, men för den ambisköse är ju våra pass inte sås våra att förfalska. Dessvärre.
Fjordhästföreningens Hästpass (bildkälla)
Jag tror det blir en hel del motionsskrivande till nästa års riksstämma... vad tror ni?

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Jag tycker inte heller att passen är bra anpassade. Hoppas någon motionerar om det inför nästa år!

    2011-02-22 | 22:07:34
    Bloggadress: http://nogg.se/charliesfamilj
  • Annelie Andersén säger:

    TYcker våra gröna pass är betydligt snyggare än andra pass jag sett.. men håller med om att de inte är särskilt praktiska. En annan fundering jag fick nu i vintras var ang ägarbevisen... När min gamla fjording fick sitt pass fick jag också ett fint ägarbevis i god papperskvalite etc. Nu när jag köpte min fölunge så var ägarbeviset (som jag fick betala 200:- för) vanligt skrivarpapper och den information som det står ska finnas på baksidan finns på framsidan... inga problem at förfalska ett sådant helelr om man skulle vilja...

    2011-02-22 | 23:11:49
  • Emelie Johansson säger:

    sv. nej inte fula när de är nya, men de ser ju inte så roliga ut efter ett par år i tävlingmappen.

    2011-02-23 | 00:28:38
    Bloggadress: http://fralsefjrod.blogg.se/
  • Susan Carlsson säger:

    Dom nya passen som jag har till mina tre yngsta e plastade och nitade, sen att de gamla inte är det är en annan femma det går frammåt även hos fjordhästarna . men jag personligen tycker de är bökiga att få in alla vaccinationer för de är svåra att hålla uppvikta

    2011-02-23 | 04:19:38
  • Ellinor Karlström säger:

    De vita passen (dvs fjordhäst med kort stam) har samma papperskvalitet som de gröna. Inte så bra!



    En fördel vi har i rasen (som inte alla raser har) är att vi faktiskt har ett ägarbevis. Vi har alla passen i brandsäkra låsbara boxar i stallet och många av stallkompiarna har ingenting som bevisar att hästen är deras. :-S

    2011-02-23 | 05:32:36
    Bloggadress: http://habina.blogg.se/
  • Anna Mattsson säger:

    Som Susan sa så har passen redan uppdaterats just för att få en säkrare häftning, de har också fått ett omslag i plast. Jag tycker det är bra att de är tydligt färgkodade i grönt, rött och vitt och att de fyller sitt syfte som de är. Sen är ju i princip alla fjordhästar chipmärkta samt har lämnat tagel för DNA-prov, och det är svårt att förfalska!

    2011-02-23 | 08:48:23
    Bloggadress: http://final.n.nu
  • Therese säger:

    Här tror jag att du inte riktigt är uppdaterad då det mig veterligen numera endast utfärdas hästpass med plastomslag!



    Att hästar skulle ha pass är ju ett relativt "nytt" fenomen (2006) och varje förening fick själv ta fram sina egna. Detta gjordes (som alltid) efter bästa förmåga och den första upplagan, den som du har, blev som den blev. Någonstans kan jag också misstänka att det fanns en ekonomisk sida av detta, t.ex är ju inte ekonomin i SFF densamma som i ASVH som dessutom är en MKT större förening.



    Problemet med passens hållbarhet upptäcktes och förändringar gjordes därefter. De "gamla" passen har varit i omlopp mindre än 5 år innan man uppmärksammade problematiken och åtgärdade den, vilket ändå kan tyckas rätt effektivt.



    Ägarbeviset måste ju dock hålla en "säker" standard, då det är den egentliga värdehandlingen. Att folk börjar färga över vita tecken tycker jag verkar långsökt, det är ju inte bara i passet som hästens tecken registreras utan det kan ju också ses i Blå basen.



    På föreningens hemsida står det en del info om passen och även tydliga kontaktuppgifter till registratorn, som utfärdar passen. Kanske skall man börja med att vända sig till den ansvariga person i fråga först och se om vissa frågetecken kan rätas ut? Jag tror nämligen, med betoning på tror (jag vet inte säkert!), inte att det är en omöjlighet att få sitt gamnla pass utbytt mot ett nytt! :)



    /T, som också välkomnar förändringen och de nya, bättre och mer hållbara passen! :D

    2011-02-23 | 09:08:05
    Bloggadress: http://www.stallthema.zoomin.se
  • Ellinor Karlström säger:

    Jag var tvungen att kika hemma, Ariels ägarbevis är i lite hårdare papper och känns äkta, medan Hampus bara är ett kopierat papper med stämpel på. Dessutom stämmer inte uppgifter om tidigare ägare på Hampus, står att han inte haft någon tidigare ägare, trots att han haft tre innan mig... Nu spelar det kanske mindre roll då jag aldrig kommer att sälja honom och han är valack, men det kan nog vara klokt att kolla i sina papper när man får dem.

    2011-02-23 | 11:59:07
    Bloggadress: http://habina.blogg.se/
  • Madde säger:

    Kan man beställa ett sånt där nytt inplastat pass?

    2011-02-23 | 20:30:24
    Bloggadress: http://madduskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: