Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Hingstkatalogen

Kategori: Fjordhästsnack

Just nu pågår en diskussion på Svenska Fjordhästföreningens hemsida angående vår hingstkatalog. För er läsare som inte var vilken information som visas om varje hingst i katalogen så är det följande: Ett svartvitt foto av hingsten (ofta från godkännandet vid 2,5 års ålder), poäng och mått vid godkännandet med tillägg för galopp lynne mm. samt stationeringsort, ägare, uppfödare och de 3 senaste leden i stammtavlan. Thats It!

Då frågar jag mig själv om vi leker med tanken att jag hade haft ett fjordsto som jag ville betäcka med en lämpling hingst för att få en avkomma som jag kan sattsa på innom tävlingsvärlden. Vad behöver jag då veta? Jag tänker mig att jag vill ha reda på först minst de 5 senaste leden i stamtavlan, vilka inte är så svåra att luska fram i och för sig men det står inge i hingstkatalogen. Sen när jag kollat så jag inte har en hingst som inte är för nära släkt med min egen häst så är jag intresserad av vad hästen har presterat på t.ex. tävlingsbanorna. För om jag vill ha en häst för t.ex. hoppning så är det ganska vesäntling att veta hur hingsten hoppar. Mycket går ju att träna fram men man vill ju veta mer om hingsten än vad som anges i hingstkatalogen.

Vet ni varför hingstkatalogen ser ut som den gör? Jo för att det är orättvist jämntemot de nygodkända hingstarna och de hingstägarna som inte kan tävla sina hingstar.

En bra gämförelse på 2 olika hingstkataloger finns här

Så här har en insatt fjordmänniska kommentaret på Svenska Fjordhästföreningens gästbok:

"Angående hingstkatalogen
Katalogen bekostas av SFF och delas ut gratis.
För X antal år sen bestämdes att den i rättvisans namn
enbart skulle innehålla basuppgifter och en uppställningsbild på hingstarna.
Andra uppgifter och bilder skulle enbart visa ägarens ambitioner snarare än
hingstens avelsvärde. So it was.."

Jag krittiserar inte på något sätt denna personen utan snarare beslutet som gjordes. Jag blir rent av  upprörd!
I Rättvisans namn? Rent seriöst tycker jag att man som hingstägare har ett vist ansvar att marknadsföra sin häst om man vill få betäckningar och en del av det är tävlandet. Varför skulle det på något sätt vara orättvist? Endel är beredda att lägga tid på sina hästar och andra inte. Det är upp till varje hästägare. Jävla skitsnack egentligen, om man inte kan eller vill tävla / marknadföra sin hingst får man väl skylla sig själv? Hingstägarens abitionsnivå är en del av det vi håller på med, så är det med allt! Det är ju som att säga att alla hästar skulle kosta lika mycket oavsett utbildnings/prestationsnivå? För att det är orätt mot vissa hästägare som inte kan ta fram bra kvalitetshästar som är utbildade. Eller att det är orättvist att en del vinner en tävling och andra inte för att en är bättre än en annan. För så fungerar världen.  Vår hingstkatalog är den tråkigaste i världen och gör inte mig något klokare.

Jag kan köpa det där med unghingstarna, men hallå? Folk som tar föl på sina hästar förstår väl förhoppningsvis att det är ett lite mer av ett wild card att betäcka med en ny hingst som inte hunnit göra så mycket. Då får man ju förlita sig på det som finns. Då är det ju lika orättvist att de inte har lika många avkommor som de äldre hingstarna som har fler.

Om man nu inte skall presentera hingstens tävlingameriter osv tycker jag an skall ha obligatorisk löshopppninsbedömning samt ridprov under ryttare. Det säger mycket om hingstens egenskaper och kvalitér, för den bedömning på gångarter jag har sett i många fall där hästen blir belönad med relativt bra poäng anser jag vara ingenting annat än en relativt balanserad slängtrav, avsutten bedömning säger ingenting om hur lätt hästen har för samling eller t.ex. hoppnig. Klart att en extriört korrekt häst har enklare fysiska förutsättnigar, men alla hästar har ett psyke och jag skulle helt enklet vilja veta mer om våra hingstar än om de såg sura ut när veterinären klämnde på dem under bedömningen.

Jag tycker att det är dags för förändring annars kan vi ju lika gärna bara ha ett stamboksnummer så kan man få fortsätta chansa sig till att amn får rätt häst. Jag tycker att hingstkatalogen är så anik att den borde förvaras på museum eller något. En stor DISS till den!

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Jag håller med dig! Det borde vara av hingstägarnas intresse att utbilda, träna och visa de bästa sidorna av sina hingstar.

    Och som svar på din fråga, jag är medlem och har varit i ett par år, dock inte så där väldans aktiv pga. tidsbrist.

    2011-02-10 | 07:33:25
    Bloggadress: http://rodjorna.blogg.se/
  • Pinge säger:

    Det här var ett intressant inlägg.

    Som du nog förstår så står jag inte bakom beslutet om hur katalogen ser ut. Jag ville bara belysa det.

    Att hingstarnas meriter ska stå med är ju egentligen självklart.



    // Pinge

    2011-02-10 | 08:52:58
    Bloggadress: http://www.pinge.eu
  • Lotta säger:

    "Att hingstarnas meriter ska stå med är ju egentligen självklart."

    Jag instämmer med Pinge!



    ALLT som gynnar hingsten borde tas med. Pinges Torps Gusten är ju ett lysande exemplar på hingst med ett utomordentligt temperament (jag såg honom under Eurohorse ett år och hans tävlingsmeriter talar för sig själv). Då är det en självklarhet (för mig) att hans meriter ska stå uppradade i hingstkatalogen.

    Det kanske handlar om avundsjuka från en del personer som inte kan/vill meritera sina hingstar, att det är därför det inte står med i hingstkatalogen? Givetvis ska prestations ambitioner vara ett personligt beslut hos varje hingstägare, men samtidigt så ska prestation "betala sig" och det minsta som föreningen kan göra är att trycka upp det i hingstkatalogen (enligt min mening). Och som jag tidigare påpekade så är det ju ett någolunda bra sätt att få ett litet "hum" om hingstens temperament. Iallafall är det mer tillförlitligt än det som bedöms av veterinären i Vetlanda.

    2011-02-10 | 10:09:33
    Bloggadress: http://nogg.se/charliesfamilj
  • Emelie Johansson säger:

    Absolut Pinge! Och för din del motverkar ju hingstkatalogen din fina Gusten. Jag blir bara så upprörd lixom, gämför med vilken ras somhällst?

    2011-02-10 | 14:34:11
    Bloggadress: http://fralsefjord.blogg.se/
  • Pinge säger:

    Ja egentligen är jag kanske fel person att tycka något i den här frågan eller nåt, jag vet inte. Men jag tror att man måste tänka större. Jag tror inte att Gusten som enskild individ får fler ston om hans meriter står uppradade i en katalog MEN för rasen som helhet skulle det verkligen betyda mycket om alla hingstars meriter stod med i katalogen. Det skulle framhäva rasen och kanske sporra många. Skryt? Ja det kanske någon tycker men va fan vi har ju en av världens mest användbara hästras. Ska jag inte kunna kasta fram en hingstkatalog till vem som helst i rent reklamsyfte för hela rasen? Så tänker jag.

    2011-02-10 | 15:53:23
    Bloggadress: http://www.pinge.eu
  • Emelie Johansson säger:

    Ja men precis, Pinge du har helt rätt! Ibland är det inte konstigt att folk har fördomar mot rasen när det är fjordfolket själva som sätter käppar i hjulet. man använder ju hingst kataloger på det sättet innom alla raser.

    Det är inte att skryta att visa att ens häst kan något. Vad är det för förening vi har om vi inte skall stötta varandras framgång, och innom en sån liten ras som möter så mycket motgångar. Vi skall vara glada och visa upp det vi kan, det har alla nytta av även uppfödare som inte hinner/kan eller vill visa sina hästar på något annat än premieringar. För skall jag vara ärlig skiter jag fullkomligt i premieringspoäng. Ger mig inget. Vår Ohly som får 7or och 8or på gångarter av dressyrdomare i LA program (som värderas högre än poäng i premiering eftersom 5-6a är godkännt i dressyr) får sämre när han visas på premieringar. Och jag bryr mig inte om hur fint en häst travar utan ryttare på ryggen för det är inte viktigt. Det är förmåga att samla sig och explosivitet framåt som räknas för mig. Om man får lov att vara lite dressyrnördig då :P Tycker att många i vår förening borde dammas av lite.

    2011-02-10 | 23:10:06
    Bloggadress: http://fralsefjord.blogg.se/
  • Therese säger:

    "Det kanske handlar om avundsjuka från en del personer som inte kan/vill meritera sina hingstar, att det är därför det inte står med i hingstkatalogen?"



    Styrelsen beslutar väl gällande hingstkatalogens utseende? Är det då de som är avundsjuka, eller inte kan/vill meritera sina hingstar?



    Se vilka som sitter i styrelsen...Mer än hälften av dem har meriterade hingstar (tävlingar) eller hingstar som "används/brukas" dagligen som privata ridhästar eller i verksamhet...

    2011-02-11 | 14:41:58
    Bloggadress: http://www.stallthema.zoomin.se
  • Lotta säger:

    Det var mer en frågeställning från min sida. Vad kan det annars finnas för anledning att inte lyfta fram dessa underbara hingstar?

    2011-02-11 | 20:43:52
    Bloggadress: http://nogg.se/charliesfamilj
  • Ellinor Karlström säger:

    Betänk att de som sitter i styrelsen nu kanske inte satt i styrelsen när beslutet om likadan information i hingstkatalogen fattades. Jag säger inte att det är så, bara att det skulle kunna vara så. Själv är jag för ny för att veta vilka som satt i styrelsen när beslutet fattades.



    Sedan kan ett beslut ändras, så motionera till årsmötet!

    2011-02-11 | 21:34:00
    Bloggadress: http://habina.blogg.se/
  • Anette Holmgren säger:

    Och hur man än vrider på problemet så är det ett majoritetsbeslut, så det hjälper inte att man sitter i styrelsen OCH vill ha ändringar i hingstkatalogen...



    2011-02-13 | 00:36:35
  • Anette Holmgren säger:

    Och dessutom är det endast en i styrelsen som sitter i den sitsen, resten är hingsthållare utan speciellt tävlingsmeriterade hingstar, eller hingsthållare med hingst som är för ung för att ha hunnit tävlingsmeritera sig :(

    2011-02-13 | 00:38:51
  • Therese säger:

    Anette, du får köra en övertalningskampanj! :) Sittande i styrelsen borde ju möta andra fjordhästmänniskor genom året och själva inse att behovet av en reviderad hingstkatalog finns?



    Hängde inte med på ditt sista inlägg, är det bara en i styrelsen med meriterad hingst? Även om din nuvarande hingst ännu är för ung så torde du väl ändå ingå i gänget som "jobbar/använder=meriterar" sina hingstar? Och de är väl ändå fler än en? Eller måste hingsten tävlas frekvent för att räknas som meriterad? (Alex hoppas jag anses vara en prestationshingst m sin plac på SM i dressyren och placeringar i div II hoppning, trots att det inte var igår. Dessutom har ju hans avkommor presterat mer än väl...)Att brukas och användas i en verksamhet torde väl också premieras?



    /T, som blir nyfiken och ändå på ngt sätt ändå hamnade mitt i denna diskussion....;)



    2011-02-14 | 17:21:39
    Bloggadress: http://www.stallthema.zoomin.se

Kommentera inlägget här: