Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Fjordhäst SM 2012

Kategori: Tävling

Då var årets Fjord SM till ända och efter en trevlig helg med "fjordhästfamiljen" (ja det känns verkligen som en släktträff) så sitter jag åter igen hemma i vardagen.

Rent tävlingsmässigt gick det okey för mamma och Ohly. Ohly gjorde det han skulle och rent ridmässigt var det nog mammas bästa tävling. Hon RED SÅ BRA! Dock räckte orken inte enda fram. Framridningen var djup och varm i ett ridhus vilket tog den största musten ur Ohly till SM klassen. I förklassen var han inte riktigt med henne i travarbetet men i övrigt gick han bra, en ritt som gav 65% i LB. I LA var han något matt och bitvis inte riktigt så rund i formen som man kunde önska men gick ändå bra och gjorde det han skulle. Domarna dömde ner honom mycket och tilldelade ynkliga 58%. Ett resultat som hade varit helt ok om det inte var så att ekipage som gick ö.t. större delen av programmet låg på ca 57%. Hade dessa legat på ca 50% hade 58% kännts mer ok för mamma och Ohlys bedrift, för man kan väl ändå tycka att hästen skall gå i form i LA?

Så är det ju dock med en bedömningssport, domaren dömer och domare vill se olika saker. Gångarter var inget utav detta då han fick 6or på gångarterna av samtliga domare. En punkt där han alltid har 7or eller 8or.

I övrigt var helgen bra med trevligt folk och välförtjänta segrare i samtliga grenar. Vår klubbkompis kom 2a i dressyren med ett ynka poäng till segraren. I förklassen kom hon även där tvåa där segraren hade högre på koffecienterna. Riktigt tight i toppen med andra ord.

Till nästa SM SKALL jag vara med i hoppningen, jag blev så himmla sugen när jag tittade på hoppklasserna och verkligen kände hur tävlingsmänniskan i mig kom fram igen. denna har annars legat i dvala de senaste åren sedan jag pensionerade Fjodor.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: