Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

90 debuten

Kategori: Tävling

I dag styrde vi kosan mot Mullsjö HSK och min och Ohlys debut i 90 cm. Först startade vi en 80 cm CR och detta gick mycket bra, han var som en tiger inne på banan och vi kom runt med ett slarv pet då han kom in i korsgalopp och gröp lite för nära in på. Han var oförskämt fin på framhoppningen och jag är riktigt nöjd med 80 rundan. I 90 cm blev vi tyvärr uteslutna. Våra problem började redan på framhoppningen där Ohly började krypa in på väldigt mycket och rev, och rev och rev. Efter att ha hoppat oxern en gång utan rivning nöjde jag mig. Inne på banan fick vi inget flyt, vi rev första hindret för att vi kom för nära, sedan gick det bra tills hinder nr 4, han kröp nära på alla hinder på banan så när vi kom helt galet in på 4an så var jag inte beredd på att han skulle gå av så stort utan var kvar i hand när han hoppade av för tidigt. Detta resulterade i att han rev ordentligt. Sedan hoppade 5an utan problem, in på 6an som var ett räcke på båge ner till 7an en maxad oxer så rev han även 6an med buller och brak. Efter det kom vi i obalans och när vi kom till 7an så sa Ohly att han inte ville vara med längre. Tre stopp på den och vi var uteslutna. Jag tror att Ohly blev trött och fick möjlksyra i bakbenen, då brukar han bli krypande in på hindren och han galopperar mer på bogarna vilket han också gjorde. I det stora hela är jag nöjd med honom. Att vi stannade ut oss beror på att vi tillsamans är oerfarna. Detta var första gången som Ohly startade två rundor på lokaltävling. Nästa tävling blir antagligen den 5/2 även den i Mullsjö. Man får passa på när det finns med 80 så man kan rida en förklass. Dock tror jag inte 90 cm direkt är några problem för Ohly. Tills nästa gång skall jag träna på lite serier där han får hoppa med själv och inte kan förlita sig på min hand helatiden, han vill gärna att jag skall hålla ihop honom. Mamma filmade 80 cm med min telefon och den kommer att komma upp här innom kort.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: