Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Underbara stubbmanar!

Kategori: Allmänt

Efter att ha varit med fjording i 16 år kan jag nog säkert säga att jag aldrig kommer att ha en hät med hängande man igen, oavsett ras. Jag har haft det på mina ponnyer men har alltid tyckt att det är ett jäkla bök varje gång som man skall tävla. Då skall den tvättas och knoppas. Knoppar som aldrig blir som man tänkt sig. 
 
Fär att få en snygg stubbman måste denna givetvis skötas om ordentligt. det enda tråkiga med stubbman är att om man vill skaffa det måste man i princip först klippa av nästan all man på hästen. När man har gjort det börjar manen växa uppåt och innan den blir för tung och viker över skall man klippa den i lagom höjd. Lagom höjd är beroende på kvalitén på manen, men på våra gula är det samma som på hängande man, en handbredd unjefär. Manen klipps även i en båge så den inte är jämn lång. Hur man vill ha sin båge är en smak sak. När man väl fått fason på sin stubbman skall den klippas ca var tredje vecka. Då ser man en "rand" i manen, om man då klipper efter den så blir det bra.
 
Stubbmanen kan därefter dekoreras efter tycke och smak, jag personligen föredrar den traditionella jämnlånga manen eller den där det mörka sticker upp något.Man kan även ha taggar, tinnar mm i sin man.
 
Här kommer några stilexempel på lite med udda kreationer:(klicka på bilderna för att komma till bildkällan)
En fjordhästfrissör som har gjort hjärtan i manen
 
En snarlik variant men utan hjärtan
 
Om man sparar det mörka kan även det bli till taggar
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: