Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Rebecka Träning

Kategori: Allmänt

I går tränade jag med Bono för Rebecka Tell. Träningen fortsatte med vad vi hållit på med den senaste tiden, nämligen at rida med lång skänkel och komma ner på sittbenen i sadeln. Takten och schvunget var några av huvudfuksu punkterna.
 
Det blev det nya bettet och inte kandar, Bono såg trött ut i stallet och när han är lite trött bruker inte kandaret göra mycket nyta utan snarare få honom att tänka bakåt istället för framåt. Något som man absolut inte vill i ridningen.
 
En övning som vi red var att rida på en fyrkant där man samlar upp hästen i hörnet för att sedan länga (i balans) på raksträckorna, detta kräver timing och koordination eftersom att man skall hinna med allt på en 15x15m fyrkant. Vi gjorde även öppna eller bogen in funt hela fyrkanten även igenom hörnen. Här gälle det att inte spänna sig och vilja för mycket utan att vara fortsatt avslappnad men konsekvent i sin ridning. 
 
Bono gick jätte bra, han lossnade och kom undersig fantastiskt bra, denna kännslan har jag inte haft på honom sedan innan skadan i vintras, ett täcken på att han är tillbaka! Han var så stabil och taktfast så jag bara behövde sitta och glassa, låta honom gå där. I slutet av passet travade jag honom lång och låg i forman och även där var han super fin. Det är bra att kunna reglera formen på sin häst, kan man det är den loss.
 
I dag blir det en efterlängtad träning för Monica. Hon brukar köra hårt med en och jag hoppas vi kan hitta samma kännsla i dag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: