Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Man ställer väl upp

Kategori: Träning

I går morse fick jag ett SMS från en av våra fd. ridinstruktörer i Vara som undrade om jag och mamma yhade lust att vara med på en demonstrationslektion som skulle hållas för de som går handikappsledare nivå 3 på Strömsholm. Jag och mamma tackade ja och fick rida en timmas lektion för en av strömsholms ridlärare som var i Vara.

Syftet med träningen var att de som skall bli handikappsledare innom ridsporten skall lära sig hur en lektion går till och vad de har för olika delar och vad dess syfte är.

Jag red Bono på kandar eftersom han tendenserar till att bli väldigt stark när man rider i grupp. Instruktörens första kommentar var "En fjroding på kandar... så... spännande". Vi red mycket tempoväxlingar och övergångar något som är ack så viktigt innom dressyren. Bono gick bra och efter lektionen fick vi beröm över att han var fin och att jag hade fin sits. Det är alltid roligt att höra att man är duktig, även om jag hade hopats att även jag få lite tips som jag såg att några av de andra deltagarna fick.

Jag skall berätta lite kort om i går också, jag lurade med mig min kompis Sara som inte ridit ordentligt på flera år att åka med och rida Fjodor. Vi red dressyr jag på Bono och hon red som sagt Fjodor. I början gick det lite kärvt för dem men mot slutet gick Fjodor riktigt fint och Sara, hon till och med hoppade fastän hon sa att hon inte skulle det :P

Bono gick fint även i går, vi lade fokus på galoppen och när han lossnade red vi lite enkla byten.

Bild från förra hösten på mig och Bono

Kommentarer


Kommentera inlägget här: