Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Kommentar

Kategori: Fjordhästsnack

Jag fick denna komentaren på ett av mina äldre inlägg ang. vita tecken på fjordhästar. Som många vet är en häst med vita tecken inte godkänd innom fjordhästaveln, men detta betyder inte att det på något sätt är förbjudet som denna läsaren verkar få det som att låta. Hästarna avlivas inte utan man kan använda dem till allt annat b.la. fjordhästtävlingar. De kan dock inte avelsgodkännas.
Varför det inte längre är tillåtet brgriper jag mig inte på men det kommer i från norrmännen som är moderland och vi i sverige vill att våra hästar skall kunna avelsgodkännas i Norge.
Något jag blir lite irriterad över är dock att alla fjordhästar skulle se "lika dana ut" förutom nyans och manklippning. De är lika olika i kropp och utseede som vilka hästar som hälst utav samma ras. Gör mig lite irriterad att fol påpekar att mina hästar ser likadana ut men en halvblodsägare med 3 st helbruna halvblod lär inte behöva höra det gämnt och ständig...

Kommentarer

  • Emelie E säger:

    Det jag menar är inte att dem är förbjudna och avlivas tycker bara dem borde avelsgodkännas som precis vilken annan hingst som helst! Och en som inte håller på så mycket med fjordingar (som jag) tycker att fjordingar är väldigt lika. Självklart är vissa större, mer musklade, ädlare och nyansen. Men det som får mig att lättast se skillnad på flera fjordingar är som sagt nyansen och klippningen ! :P Du ser jättelätt skillnad på dina 3 medans jag inte ser den minsta skillnad på dem när du visar bild. Är ju samma med en som inte har hlvblod t.ex :P (min familj ser inte skillnad på hästarna jag rider fast den ena är fux och den andra brun och den tredje mörkbrun) xD

    2011-09-06 | 19:32:06
    Bloggadress: http://www.LivetSomMirakel.se
  • Angelica säger:

    Håller med dig! Att fjordingar skulle se så lika ut så att man inte ser skillnad på dem är bara fel. Där är faktiskt inte en fjording som är den andra lik.

    2011-09-06 | 20:06:40
  • Emelie Johansson säger:

    Sv: Nej men det lät så drastiskt, din komentar. Jag är hästvan och ser lätt skindnad på alla hästar även om jag nästan uteslutande håller på med fjordingar. Därför tycker jag att andra hästmänniskor inte borde hävda att de ser lika dana ut bara för att de har samma färg.

    2011-09-06 | 21:19:28
    Bloggadress: http://fralsefjrod.blogg.se/
  • AnKi säger:

    Jo, från dig ;)

    2011-09-06 | 22:38:16
    Bloggadress: http://klottrat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: