Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Andrew McLean

Kategori: Allmänt

I dag har jag träffat en riktigt duktig och inspirerande man. För oss som var på Hästforum fick vi en halvtimma ensamma med Andrew McLean som pratade en djukskydd och en etisk hästhållning. Det var jätte bra då man fick chansen att ställa lite frågor. Efter det åt vi lunch gemensamnt med honom och jag passade på att smita in på en plats vid hans bord för att kunna suga ut något av de där extra minuterna. Det visar sig att han har en son som bor i Skåne och som delar hans filisofi. Detta måste givetvis provat. Det är synd att jag inte har 1300:- extra att slösa bort då det fanns plats att träna privat för Andrew McLean i morgon.

Andrew McLean har tävlat på hög nivå innom galopp, dressyr, hoppning och fälttävlan och hans filisofi går i stora drag ut på att vara enkel, tydlig och behandla hästen väl. Lite mer ingående om hans clinic kommer jag skriva om en annan dag då jag har lite mer tid. Hans filisofi stöds av vetenskap basserad på stimuli och respons och genom det öva in en vana. För mig som lärarstudent känner jag till det lite gran då det har andvänds som pedagogisk modell för inlärning i skolorna och kallas då för behaviorism. Något som jag förstår bättre hur det kan fungera med djur.

När han fick reda på att jag representerade Skaraborgs Fjordhästförening (Norwegan Fjordhorse associasion in Skaraborg) blev han nyfiken på vad man kunde göra med dessa hästarna. Jag förklarade att det får att göra allt. Det finns de som går VM i körning och de som bara rids i skog och mark samt de som tävlar i hopp, dressyr, fälttävlan, distansritt, gymkaana och voltige.

Något jag gillade med Andrew som han pratade om när vi var ensamma med honom var att han var kritisk mot dressyrvärlden och hästaveln. Han hävdar att Grand Prix hästarna inte jobbar i en korekt form enligt FEIs riktlijer (lodplanet öga-munngipa) samt att de är så överrörliga att deras kroppar inte hänger ihop. Att dressyren om den trenden som råder nu håller i sig kommer att göra att dressyr konmmer räknas som en konstform istället för en olympisk sport då man i dags läget inte kan ta fram vilken häst som hält utan måste ha en häst som är så överrörlig och på tårna så att hästen knappt är hanterbar och har en kropp som inte kommer att hålla länge. Detta är något jag också gått och varit lite halvt skeptisk mot och det känns bra att mer kunniga personer går i liknande tankar.

Kommentarer

  • AnKi säger:

    Jag tror att många har tänkt den tanken sen Totilas satte sin fot (hov) på dressyrbanan och programmen plötsligt såg ut som cirkuskonster och inte kvitton på lydnad, balans och samling.

    2011-09-30 | 08:26:37
    Bloggadress: http://klottrat.blogg.se/

Kommentera inlägget här: