Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

3 på 2

Kategori: Träning

Ja i veckan har jag hunnit med 3 dressyr pass för instruktör på 2 olika hästar och på 2 dagar.
I går red jag för Rebecka Tell på Bono för förstagången på 2 år. Jag har tidigare varit på en kurs för henne med Bono men då var jag inte särskilt imponerad av henne, men den dagen var Bono väldigt mycket på tårna. I går gick det däremot väldigt bra, jag har börjat rida Bono mycket med kandar nu, något som både Rebecka och min vanliga dressyrtränare Carina tycker är bra. Rebecka tar mycket influenser ifrån den akademiska ridkonsten, något som jag länge varit mycket skäptisk till men man får alltid ta det bästa i från alla värdar och Rebeckas sätt att förklara på är mycker pedagogiskt och bra. Passet var ett riktigt styrketränings/kordinationspass för mig, mamma och vår hästar Bono och Ohly. Vi skulle bland annat med hjälp av mycket vikthjälper och lite skänkel och hand rida en sluta för att sedan gå in i en bakdelsvändning ett helt varv för att sedan rida ut i en öppna. Något som krävde mycket av våra hjärnor och hästens bakben. Vi jobbade mycket i skritt och Bono svarade fint för denna träningen. Jag blev nyfiken till vad det kan leda till och skall rida för henne om två veckor igen.
I dag var det som vanligt träning för Carina Sjögren henna har jag tränat för i flera år och hon har gett dressyren på vår ridklubb ett lyft! I dag red jag både Bono och en kompis häst Pontus för Carina. Med båda hästarna gjorde vi unjefär samma övning. Vi började i galopp (hästarna var värmda inna  lektionen) på volten där vi skulle fatta varannan rätt galopp och varannan förvänd, i mellan dessa fattninger skulle vi ha övergångar galopp - skritt. Bono gjorde detta jätte bra (kandar) han var stadig och fin i formen, det enda negativa är att han inte orkar trampa igenom i övergången ner till skritt, de första stegen blir matta. Pontus har jag inte suttit på de sanaste 8-10 åren men när jag väl hittat knapparna gick även han bra. Han tycker dock att det är jobbigt med förvänd galopp så det krävdes en del ridning för att han inte slulle byta. Med Bono red vi även lite galoppsluta på volten.
Det var roligt att rida pontus, och framför allt nyttigt att rida på en annan häst. Cecilia som köpte honom av ridskolan har gjort ett jätte bra jobb med honom då han gick över förväntan!
Det har brunnit i huvudet på Carina i dag, vi skulle sätta upp mål inför nästa sesong och hon tyckte att vi skulle träna för MSV C med Bono eftersom han blir kokko på tävlingar och fungerar sjukt bra på kandar tycker hon inte det är någon idé att ta den traditionella vägen. Jag är tveksam till om deta går. Men vad är det värsta som skulle kunna hända? Nu skall jag kolla in vad programmet innehåller...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: