Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Lastning

Kategori: Träning

Tänkte berätta lite hur jag tänker kring lastning av hästar. Med tanke på att min Bono har varit en extremt svårlastad häst och nu mera är lite traumatiserad efter söndagens upplevelse då han la sig ner i transporten så har jag egna erfarenheter kring lastning av stressade hästar. Jag baserar min teori på förtoende och possitiva upplevelser, har du en stressad och rädd häst kommer den aldrig frivilligt att gå på transporten. Jag msået medge att i början provade jag med matoder som man vanligtvis använder på "dumma hästar som inte vill gå på transporten" så som kvastar, spön, linor mm. Detta är vad jag kallar en "quick fix" och är egentligen inte hållbart. Man måste alltid adressera det "verkliga problemet".

Jag tänker börja att berätta hur jag tänker kring stressade och rädda hästar för att sedan berätta hur jag resonerar kring hästar som inte är rädda för transporten utan bara vägrar gå på. Med en rädd häst är det som sagt viktigt att den har förtroende för dig som lastar. Att markträna sin häst genom olika övnningar är bra för att skapa sådana band, innan man intruducerar transporten. Hästan skall följa dig, vara uppmärksam och invänta komando utan något som distraherar, hästen skall gå undan för lätta tryck. Sedan kan man övergå till att gå över "läskiga saker" aå att hästan utan att vara instägnd kan följa. När man sedan introducerar transporten sätt små delmål, överskrid dem inte. faserna kan se ut så här:

1. Gå nära transporten.
2. Stå på lämmen.
3. Gå in med huvudet i transporten.
4. Gå in i transporten - backa ut.
5. Gå in i transporten stänga bakbomen, öppna, backa ut.
6. Gå in i transporten stänga baklämmen, öppna, backa ut.
7. Hästen skall stå på transporten och äta mat.
8. Åka en liten bit och lasta ur hemma.
9. Åka vart som hälst.

Under alla stegen är det viktigt att hästen får positiva upplevelser. Locka inte med mat, men när du uppnått ditt mål skall du vara nogran med att berömma, detta kan ske genom mat och dylikt. Som hanterare av hästar är det viktigt att alltid behålla lugnet oavsett hur jobbit det kan vara, att skrika, gapa och bli frustrerad kommer att ge hästen en negativ upplevelse som förstärker rädslan.Det är viktigt att samtidigt inte vara för snäll, utanför transporten är man tyst, man kan mana på med rösten men aldrig stressa eller hetsa hösten framåt. Utanför transporten är det jobb som gäller, man leder hästen, flyttar sidled, backar och aktiverar. När man sedan kommer till målet som t.ex. är att stå på läman är det vila, beröm (med lugn röst) och lugn och ro. På så sätt kommer hästen att koppla transporten till något possitivt.



Ha alltid med en medhjälpare som kan sätta upp bakom hästen, sätta upp bomen i bak och dylikt. Medhjälparen skall hålla sig i bakgrunden och inte ta hästens fokus från dig. Ett lastproblem är ingen quick fix, har du problem och känner dig rädd eller osäker, ta hjälp. Det finns massor av människor som är duktiga och trygga i sin hästhantering. Det är viktigt att du inte är rädd för då blir ditt kroppspråk spänt och det kan en kännslig häst uppfatta.

Kring en olydig häst som inte är rädd för transporten måste du addressera problemet. Hur är hästen i övrig hantering? Här gäller det att vara konsekvent, markträning är också bra. Hästen SKALL lyssna på dig och om du t.ex. gör en halt skall hästen kvickt göra en halt och inte gå framåt eller bakåt. Då måste du korrigera hästen. Stövlar hästen över dig backa den flera steg, prova igen och igen. Tillslut förstår hästen att det inte är någon idé. Vid lastningen är det nu bra att ha t.ex. ett spö som förlägning av dina hjälper. Om hästen går åt sidan kan du peta till så hästen rakriktas, se till att hästen är rakriktad mot transporten och likt ridningen inte får smita iväg med bakdel eller bogar. Det är viktigt att vara konsekvent och även här ha små delmål.

Oavsett om din höst är rädd eller olydig är det viktigt att när du backar ur transporten är det du som backar hästen, om hösten bara backar ur utan att invänta signal är det bara att börja om igen. Det var lite om mina tankar utifrån mina erfarenheter. Detta är ingen universell sanning utan så som jag ser en lösning på ett problem. Undrar någon mer är det bara att fråga så kan jag försöka utveckla.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: