Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Tömkörning + Hoppning

Kategori: Träning

I dag har jag tömkört Ohly. Det gick kalas bra trotts att han undrade vad jag sysslade med. Måplet var att få honom att jobba lite friare och sänka sig ner mer i traven i nacken. Det gick super! Med tanke på att han inte  är tömkörd sen innan vi red in honom så är jag väldigt nöjd med honom och något jag tönker fortsätta med. Hoppas det ger effekt i ridningen. Jag upplevde honom som mer liksidig i töm och att han spårade bättre.

Bono skuttade jag lite på i dag, jag värmde upp med att galoppera över bommar som han givetvis hoppade över. Men det är lite lustigt endå att han laddar lika mycket oavsett om det är en bom på marken eller ett hinder. Sedan gick jag över till att sitta och träna kontroll på ett pyttelitet kryss, jag gjorde halter både före och efter hindret. Anledningen till att jag gör halt ca 2 galopsprång innan hindret är för att han skall lära sig att ta halvhalterna och inte ta förgivet att han får bara rusa på hindret. Rusar han blir han bara flack och lägger språngkurvan helt galet. När halterna fungerar överick jag till att bara göra halvhalter innan och sätta honom ganska så nära hindret. Det fungerade kalas så jag höjde upp till ca 70 cm och gjorde lika dant. Det fungerade kalas och jag fick en härlig kännsla på honom. Han var lyhörd på mig så då slutade jag.

Kommentarer

  • warnmark -foto & hälsa säger:

    Sv; Haha vad roligt att höra Emelie =)

    2011-05-03 | 10:52:49
    Bloggadress: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här: