Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Vita tecken?

Kategori: Fjordhästsnack

År 2009 godkändes en fjordhingst med vitt tecken i pannan med tillstånd på 2 år och tilldelades ett eget hingst nummer. Men för några veckor sedan läste jag i ägarens blogg att Argus Frö inte är välkommen till Vetlanda 2011 för att genomföra sitt bruksprov och få sitt B. Varför?

Jo för att Argus tydligen har hamnat i klämm med nya regler för fjordhästavel som ursprungligen kommer från Norge som säger att fjordhästar med vita tecken inte skall användas i avel, mot tidigare att det ej är önskvärt. Men så vitt jag har förstått det så skall tidigare godkännda hingstar inte tas ur avel på grund av de nya reglerna och någon som är insatt får gärna förklara för mig hur det motiveras att hinstar då som är godkännda och har sitt tillstånd tas ur avel innan de enns har fått en chans att visa sitt bruksprov. I sånna fall borde väl alla hingstar med vita tecken tas ur avel? Jag är inte jätte insatt i regler och dylikt kring avel så någon snälla förklara för jag tycker att det verkar skumt!

Jag förstår inte reglerna över huvud taget, vita tecken hos fjordhästen är något som jag tror att vi aldrig kommer undan och genom att stänga ute det tror jag bara att vi får en ennu tajtare stambok med ennu störr risk för linje och inavel. Det är ju redan svårt nog att hitta hästar som inte är släkt med varandra bland de högst presterande hästarna. Dessutom finns ju anlaget där och det är ganska så sällsynt. Nu vet jag att det är inget vi kan göra åt och att det bara är att gilla läget då bestämmelserna kommer från Norge och det är klart att jag vill att våra hingstar skall hålla de måtten att de är godkända i moderlandet Norge.

Men hur en redan godkänd och enligt 3 årstest och dylikt väldigt fin och för sin ålder välpresterande hingst som är en god representant för rasen kan tas ur avel när bestämelserna ändras efter godkänandet begriper jag inte. Jag hoppas att läget har / kommer att ändras nu när jag skriver detta och jag ser med spänning fram emot en fin liten hingst med det kloka vita i pannan framför vagnen i bruksprovet på Vetlanda. Jag håller tummarna och hoppas hoppas!
Argus Frö 269 Bildkälla

Kommentarer

  • Emelie E säger:

    Förlåt men vilken idioti! O.O Vad är det för fel på vita tecken helt plötsligt då? Är det itne bar kul och extra fint med en fjording som sticker ut i mängden?! I mina ögon ser alla fjordingar mer eller mindre identiska ut om man bortser från nyanser och ev manklippning... O.O Så varför i allsin dar ska detta vara förbjudet? O.o

    2011-09-06 | 02:16:23
    Bloggadress: http://www.LivetSomMirakel.se

Kommentera inlägget här: