Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Torsdagens dressyrträning

Kategori: Allmänt

Förlåt att jag inte bloggat om torsdagens dressyrträning för Carina Sjögren. Jag och mamma tävlar nsom sagt tillsamans i ca 30 minuter för Carina. Hon är en duktig instruktör som tävlat upp till LA:4 på ridskolehästar! Den ni!
Carina har en hästsyn som jag gllar, hon kör sitt upplägg utefter ekipagets dagsform så om t.ex. ryttaren har en dålig dag så sätter hon inte allt för stor press på en vilket oftast resulterar i mindre dragande i hästens mun. I torsdags red jag Bono på kandar, något som jag gör i bland eftersom han fungerar så hmmla bra på det och då får jag en chans att lägga mitt fokus i ridningen inte bara på att få honom i form och hålla honom där utan även mer jobbigt muskelbyggande arbete.

I Torsdags tränade vi uteslutande på slutor i trav och i galopp, vi tränade på att ta tillbaka slutan och verkligen sätta hästarna på inner bakben men även att länga setget slutan så att man får en mer strechande effekt. Bono gick super med tanke på att jag knappt haft någon möjlighet att galoppera på honom vinter på grund av halt och hårt underlag. Han gjorde bra ifrån sig och mot slutet av passet märktes det att han var riktigt trött. Ohly hade svårare för slutorna och det märktes på honom att vinterns stillastående har gjort honom lite stelare i kroppen. Vi fick dock i bakläxa att träna på slutor med våra hästar då båda tappat en del av sin böjbar och smidighet över vintern.

I lördags tränade jag och mamma således på slutor denna gången för min del på vanligt bett och resultatet var riktigt bra, vist i galoppen får jag nte samma form på honom men det är för att det är mycket svårare för mig att hålla honom kvar när han spjärnar och tycker att det blir jobbigt.

Nu i dag skall jag försöka komma iväg till ridhuset elternativt rida i paddocken för att göra Bono trött samt att frösöka tömköra honom lite inför morgondagen för då skall jag på privatlektion för Anders Eriksson i tömkörning. Detta skall verkligen bli spännande, är det något jag önskade att jag var bättre på så är det just att tömköra. Jag har ju all utrustning för det hemma, men i morgon är det Anders egna saker som gäller. ÅÅåååh! Det skall bli så spännande och jag hoppas verkligen att det får bra, trotts att Bono är extremt bakskygg och INTE uppskattar tömmerna.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: