Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Monica Träningen

Kategori: Träning

Monicaträningen i dag började rikitg bra, hon tyckte att både jag och Bono såg mjukare ut i skritt och trav. Vi tränade på halvhalter, vilket inte är min starka sida, jag låser mig lätt och blir lätt lite för brysk. Monica har en filosofi att en halvhalt inte har någon speciell lägnd utan man kan "sakta av" fast "ångra sig" till hästen går igenom. Det var så hon sa åt mig att tänka och det fungerade riktigt bra!
Sedan övergick vi till att  träna på framdelsvändingar ur skänelvikning, och det har nog aldrig varit så enkelt. Hon sa åt mig att rida en skänkelvikning och sedan bara vrida huvudet åt andra hållet. Då fick jag med huvudet och Bono vände fantastiskt bra. Ett jätte bra knep om man har svårt att komma in i vändningen.
Sedan gick det inte bra länge till för när vi skulle börja galoppera var Bono stel, stark och het. Fy fan (om man får säga så) vad pinsamt det känns att inte ens kunna komma ner i sadeln på sin egen häst som man haft i 5 år när man själv har ridit i över 15 år. ÅÅåhhh! Så himmla frustrerande det gick inte få tillbaka honom eller något, han sprang så fort så han nästan gick omkull. Vad skall jag göra? Blir lite ledsen i ögat att han skall vara så. Men jag gissar att det delvis beror på att han tyckte det var skönt att springa lite och dels för att han antagligan var kissnödig och då blir han lite blockerad.
I övrigt är jag ganska nöjd med träningen, men jag vill att det skall gå framåt NU!! Jag vill kunna visa folk att jag faktiskt är ganska så duktig på det här med att rida. Men min häst är så svår att rida, men det syns knapt. Funderar på att be Carina om hjälp att "rida loss" honom lite grann.
Så här såg INTE galoppen ut i dag :(

Kommentarer


Kommentera inlägget här: