Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Hingstar

Kategori: Fjordhästsnack

Då var äntligen den debaterade hingstkatalogen i min brevlåda i morse. Jag kollade igenom den och såg till min förtjusning att tre hingstar kommer vara stationerade i Skaraborg i år. Två hos Stall Pettersborg och så Bellman 230 så klart. Den hingst som jag hoppade i allroundklassen på SM förra året.
Man måste medge att katalogen var fruktansvärt söt i år. Jag tycker att det är tråkigt att den inte är i färg, men eftersom att den är gratis och bara ploppar ned i brevlådn så är det helt okey. Folk tar alltid kritik som personliga påhopp, jag menar helt enkelt att hingstkatalogen har utvecklingspotensial.
Jag tänkte jag skulle försöka mig på en presentation utav hingstarna som kommer att finnas i Skaraborg i år, den enda som jag faktiskt själv vet någonting om är ju så klart underbare Bellman 230. Men i övrigt har jag använtmig av google och olika hemsidor för att få tag på informationen. Men som sagt vi börjar med Bellman 230.
Så här ser presentationen av Bellman 230 ut i hingstkatalogen. Utöver det som står är han också tävlad i hoppning 80-90 cm, dressyr LB, brukskörning och precisionskörning. Bellman är en enligt mig mycket trevlig allroundhäst med ett lungt temprament, han är ju givetvis hingst men enligt min egen erfarenhet en lugn och stabil sådan.
Bellman har en god hoppteknik och mycket luft under sig i sprången, han rusar intte på hindren utan håller en gämn och fin galopp fram på hindren. Här finns ett bildspel på Bellman som ägare Johanna har gjort.
De två övriga hingstarna som kommer att finnas stationerade i Skaraborg kommer att finnas hos Susan på Stall Pettersborg. Dessa hingstar vet jag ingenting om sedan innan. Hingst nr. 1 ut är Assar Nusebo 188.
Jag har inte hittat någon mer information än den som framgåer i hingstkatalogen. Skall bli spännande att höra från hingsthållaren framöver vad det är för individ. Nästa herre på tur är Indro 246.
Far är Elit premierad och är en av rasens bästa prestations hästar genom tiderna, Hugo har blandannat  gått medelsvår hoppning. Farfar är också Elit premierad. Mor är AB premierad och erhållit diplom. Morfar är A premierad.
Bild på Hugo när han hoppar riktigt högt! Bildkälla
Nu har i alla fall jag blivit lite klokare på avd det är för hingstar som kommer att vara stationerade innon gränserna av min egen förening Skaraborgs FF. Önskar våra hingsthållere lycka till och hoppas på många friska sunda föl våren 2012!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: