Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Anders Eriksson träningen

Kategori: Allmänt

Måste bara säga detta att detta var de mest välplacerade 600:- i mitt liv och tusen tack till mamma och pappa som gav mig detta i födelsedags present!

Träningen för Anders Eriksson gick kalas bra, vi började med att han tog tömmen för att kolla hur Bono reagerar och för att se om han är flyktbenägen eller inte. Det var han inte, helt fantastiskt! Sedan frågade Anders mig vad målet med träningen var och då förklarade jag att varken jag eller Bono har gjort det innan så vi ville lära oss basic så jag har något att bygga vidare på i framtiden så jag kan använda mig av tömkörningen som ett komplement till min ridning.

Jag har tidigare för några år sedan varit på Anders Erikssons föreläsning om bett som inspirerade mig något så otroligt och att nu få tömköra för honom är något som både jag och andra i klubben länktat efter.

Tömkörningen ökar kontakten mellan häst och ryttare/kusk och Anders visade mig hur otroligt viktig placering och kroppsspråk är, egentligen skall man inte behöva ta i tömmen utan bara använda den genom tryck och att peta på hästen med den. Man får aldrig bli hängande i tömmen. Något som jag fick bakläxa på är att jag hade en tendens till att försöka leda med ytterhanden i stället för att placera mig så att min kropp och placering styrar hästen. Helt fantastisk kännsla i korppen får man när man gör rätt och man ser vilken possitiv respons man får på hästen.

Jag och Bono hade lite problem med rakritningen men det tror jag berodde på signalfel, jag gjorde fel och Bono var väldigt konfunderad på vad jag gjorde. Tömmörningen är absolut något jag tänker fortsätta med och just nu överts på önskelisten står nya tömmar i läder 3mm tjocka, 10m långa och 1,6cm breda. VILL HA! De får gärna vara välanvända. Jag tror jag får svårare att hitta kännslan med mina lätta vävribbtömmar som jag har hemma, då Anders visade mig hur jag skulle utnytja tygnden i tömmen för att jobba Bono.

Bono var kalas lugn och jag trodde aldrig att det skulle gå så smärtfritt, nu är jag övertygad om att jag klarar av att jobba honom själv. Nu skall jag hem och prova att tömköra igen sen skall jag åka iväg och hoppträna Ohly för Therese Häggsjö.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: