Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

2 i 1

Kategori: Tävling

I går han jag och mamma med hela 2 tävlingar på en enda dag! Den ni! Först var vi funktionärer på en klubbhoppning som vi i Tävlingssektionen på Varaortens Ryttarförening annordnade. Höjderna var från 30 cm till 110 cm med klasser från före detta LD till LB och under förmiddagen hade vi en hel del starter. Heidi som är medryttare på Fjodor red två fina clearroundrundor på höjdena 60 och 70 cm. Fjodor såg fin och verkade tycke att det var roligt.

Jag stod på framridningen och det gick riktigt bra där, det var lite kaotiskt på de lägre höjderna då det var många med som var med på sin allra fösta tävling. För säkerhetens skull har vi på VoRF blått eller grönt kort krav på alla våra klubbtävlingar som TS annordnar. Blått kort tar man på plats, då samlas man lite tidigare och går igenom reglerna och går banan tillsamans. Sedan genomför man tävlingen och går och hämtar sitt blåa kort efter tävlingen.

Efter tävlingen passade jag på att rida Bono lite, jag red barbacka på vår grusväg vilket är det bästa underlagat men kan hitta hemma när det är lite dagsmeja. Grannens padock ligger i skuggan och vår egen är så knucklig så Bono kan inte gå. Jag red i samtliga gångarter och fokuserade på att kunna flytta honom för skänklarna så som jag ville fast än att vi var på en grusväg där det vanligtvis går i 180 knyck.

Jag och mamma tog även stallet och packade bilen. Strax efter tre kom Heidi som skulle åka med och hjälpa till samt fota och filma mamma och Ohly när de tävlade. Sedan lastade vi på häst och folk för att åka till Skaraortens Ryttarförenings lokala dressyrtävling där mamma och Ohly skulle debutera LA:3.

LA:3 dömdes av Vanja Wallemyr som är en duktig men hård dressyrdomare. Jag hat för mig att hon får döma upp till St: Georg så hon vet ju verkligen vad hon vill se och hennes kritik skall icke tas lätt på. När vi kom dit såg vi att en tjej från vår klubb som är duktig och hennes systers häst som är en riktig kanon häst med kalas utstrålning och monstergågn hade fått ca 57,9%. Vi kollade på andra ekipage och deras poäng för att få en uppfattning om hur det skulle gå för mamma och Ohly och då blev i alla fall jag nervös för domaren låg verkligen lågt med poängen.

För alla er som inte vet så sattsar mamma och Ohly på att kvala till Fjordhäst SM 2011 och då måste man rida minst 3 ritter på lokal tävling med minst 55% av maxpoängen. Sedan innan har de en kvalrunda avklarad. Under ritten tittade Ohly mycket på en spegel som var över sargen på hela kortsidan vid A vilket gjorde att han blev späng och gick ur form ibland. Mamma och Ohly var sist ut i startfältet och efter deras ritt väntade jag nevöst utanför sekretarietet.

Mamma och Ohly fick ca57% vilket är jätte bra! Nu har de 2 av 3 kvalrundor. Hoppas vi kan lägga ut filmen för Heidi filmade.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: