Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Därför fjordhäst!

Kategori: Fjordhästsnack

Kan inte annat än ursekta den bloggtorka som rådit de senaste månaderna. Har varit allmänt omotiverad till att skriva till jag läste lite andra fjordbloggar där de presenterar varför de just har valt fjordhäst. Så jag kände att jag inte får vara sämre jag.
Jag har tre fjordingar och har innan dess haft 2 ponnyer, en shettis och en new forest. Jag har även hjälpt mina komppisar en del med deras stora hästar. Både halvblod och fullblod. Så varför fjording när jag älskar att träna och tävla?
Jo för det första så är jag en hästmänniska som gillar en utmaning och att stolt kunna stå brevid min häst och säga att det här har vi gjort eller lärt oss tillsamans. Givet vis drar jag stor nytta av de fåtal gånger som jag sitter på en annan häst, eftersom att variation är nyckeln till att bli en mångsidig ryttare. Men å andra sidan tycker jag att förtom färgen har jag ett hästmaterial med stor variation ute i hagen.
Från höger: Ann - Fjodor (e:Fröjd 180 ue: Brass 130), Emelie - Bono (e:Enar 135 ue: Kasper 47)
Mina främsta anledningar till att man bör välja en fjordhäst är:
  1. Man får mycket häst för pengarna och en offtast ganska så skadefri häst. Fjodor har varit risk som en nötkärna de 15 åren jag har haft honom.
  2. Fjordhästen är en lagom häst med ett fantastiskt temprament.
  3. Tävlingsmässigt räcker de till det som "medleryttaren" vill och kan tävla i. MSV undantaget är hoppning för häst där 130 kanske är lite att ta i men MSV för ponny är inga problem
  4. Det är en alroundhäst som fungerar i samtliga grenar. Det finns en fjordhäst till varje gren helt enkelt.
  5. Du får en kolk häst och en vän för livet.
Jag har gammle Fjodor med en snart respektabel ålder då han är 18 år gammal och fräch, dock halvtidspensionerad nu. Han är en häst där man måste ligga steget före hela tiden. Det går inte att tvinga Fjodor då blir han sur och ställer inte upp. Men han tar nya saker med ro och älskar att stå i centrum. T.ex. det bästa med att åka på tredagarstävling säger Fjodor är att få stå i en box på en tävlingsplats fullt av liv. Fjodor är ridmässigt kort i stegen och lite seg men en fantastiskt välutbildad häst. Hade Fjodor tyckt att det var lika roligt att tävla dressyr som att träna hade LA inte varit några problem, men det här med att fjanta runt på en dressyrbana är inte riktigt hans grej. På honom har jag tävlat tom LB i hoppning (90cm) med placering.
Bono är en häst med mycket motor som är kännslig att rida, tävlingsmässigt har han ett temprament som interikgit klarar av att åka ut och tävla allt för mycket. Honom tävlar jag mestadelt i distansritt och dressyr. han har en jättefin hoppteknik och har löshoppat 140 utan problem. Han får lätt nerverna utanpå.
Ohly är vår unghäst som min mamma tävlar i dressyr tom LA, han är en fruktansvärt klok häst. Hinderklok och duktig. Hoppar 90 på träning utan problem.
Slutligen DÄRFÖR HAR JAG FJORDHÄST
  1. Det är en mysig ras och det kommer med en mysig rasförening med mysiga människor
  2. Det är en lagom stor häst
  3. Det är en vän för livet
  4. Räcker gott och väl till det jag vill göra ocg jag gillar att göra olika.
Med fjordhäst har jag tävlat i följande grenar: Hoppning, Dressyr, Distansritt, Fälttävlan, Hunting, Bruksridning
Utöver detta vet jag fjordhästar som tävlat på hög nivå innom: Körning, Gymhana, Voltige, Brukskörning
Fjordhästen är en häst som klarar allt!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: