Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Vinterridstövel från Hööks

Kategori: Allmänt

Nu när det varit och är så kallt på vintern tycker jag en viktig sak att investera i är ett par varma ridstövlar. Ridpasset blir så mycket roligare om man slipper ha ont i fötterna för att det är kallt. Dessutom är köld skador något som ger konsekvenser under resten av ens liv.

Ett par vinterridstövlar skall enligt mig se ut och fungera som ett par vanliga ridstövlar, fodret skall inte vara för tjockt men ändå varmt. De skall ge ett relativt bra stöd men ändå vara följsamma. Många "termoridstövlar" ser ut som en förlägnd varm känga med ett mycket tjockt och klumpigt skaft, sånna vill inte jag ha. Man vill ju om tillfälle ges kunna ha sina varma stövlar även på en tävling om det är väldigt kallt. Samtidigt vill man inte betala för mycket för dem eftersom man inte använder dem större delen av året.
Bilden från www.hooks.se
Steeds vinterridstövel som finns att köpa på Hööks kostar endast 599:- och är gjort i ett syntes och fodrade med mjuk teddy. De är riktigt varma och sköna, nackdelarna är att de är väldigt små i storlekarna på foten så köp en storlek större än du brukar. Har man riktigt höga fotryggar som jag har så stramar de lite i sömmen precis över, men det är något som töjer sig på ett par gånger. Det finns bara en skaft vidd men är de lite stora som de är på mig är det inget man märker av. Vid dragkedjan finns resår och jag tror att denna stöveln passar de flesta ryttare som inte har antingen extremt vida eller tunna vader.
Dessa stövlarna är riktigt varma att rida i. Jag kan ge ett exempel i går när jag red i ett o isolerat plåtridhus när det var -8 grader ute så hade jag ett par vanliga sockar och ett par nylonridstrumpor under och jag var nästan svettig. Jag har dem dessutom i stallet och på väg till och från ridhuset/ridbanan, utan att för den sakens skull frysa om mina fötter.
Jag rekommenderar verkligen dessa ridstövlarna. Har en klubbkompis som också har såna och hon är också väldigt nöjd med dem. Men åter igen, köp en storlek större än vad du brukar för de är små i foten. De finns också som sommar ridstövel för en bra pris till den som vill ha snygga men billiga stövlar som dessutom inte är gjorda i läder.
Har ni några favorit stövlar?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: