Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Träningen

Kategori: Träning

Det var så himmla kul att prova mina nya saker i dag. Paddarna i fleace som är köpta på Börjes butik i Kungsbacka passade verkligen jätte bra! Det är svårt att hitta skydd och dylikt till benen på en fjording, eftersom allt i regel finns i ponny eller full om det finns i en billigare prisklass. Bono har offtats ponny i fram och full i bak, eftersom han har grova korta ben, så som fjordhästar har. Fleace lindorna från Hööks var av perfekt lägnd och lätta att linda med. Detta toppades med det fina bruna shabraket och MIA RSs skritttäcket. Han ar så stilig i sin nya bruna outfit. Det gör ju inget heller att jag har brunt läder på sadel och träns heller.

Träningen gick kalasbra, jag red som sagt Bono och han kändes liksidig och fin. Han var inte överdrivet eftergiven i dag, men det gick ändå riktigt bra. Vi tränade först på rakriktning och ställning genom att vi red upp på medellinjen och skulle på 40 meter hinna med 4 volter, 2 åt varje håll varannan åt höger och varannan åt vänster samt hinna rakrikta i mellan. Bono var stadig och fin och blev mycket rak i mellan volterna. En sån här övning tränar hästens balans och liksidighet. Sedan gick vi över till rakrikta galoppen på medellinjen, detta har Bono svårt för. Han hänger gärna på väggerna i galoppen och på medellinjen blir han lite vinglig. Galopen är VÅR svaga gångart, han faller lätt i sär jag blir gärna lite dragande då. Vi tränade även på förvänd gallopp, detta gick inte bra över huvudtaget för Bono kom på att det fanns något jätte läskigt (ett reflex täcke) i hörnet som var super läskigt så det blev ingen bra förvändgalopp då han gick och fjantade sig vid den kortsidan hela tiden. Men men bra träning.

Mamma tyckte Ohly kändes lite seg och hängig i vänstertygeln, men han har precis kommit i gårng efter vintervilan också så då är det inte konstigt om formen blir lite ogämn.

Innan vi åkte på träning red jag Fjodor lite i paddocken, det är så tråkit att rida där nu när det knappt går att skritta för all snö. Eftersom Fjodor är en ganska så lat och väldigt bestämnd herre på 18 år som dessutom inte gått så mycket i vinter spände jag in honom på en gummisnodd. Med Fjodor är det lätt så att det blir lite dragkamp, speciellt när undrlaget är kasst. Snodden får honom att sköta sig och jobba istället för att tjaffsa mot handen. Tycker dock inte man skall spänna in hästar för offta, utan bara spm hjälp i mellan åt.
Nu hoppas jag bara att vi kan flytta Skaraborgs FFs styrelsemöte så jag kan åka och hoppträna nästa vecka.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: