Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Tråkigt

Kategori: Allmänt

I går fick jag reda på att en häst som jag varit mycket intresserad av att köpa från ridskolan inte hade några papper på moderns sida. Hästen är en ganska stor och mycket utvecklingsbar fjordhäst med en mycket fin hingst som pappa. Men när hästen har rött pass istället för grönt får man inte rida på våra rastävlingar vilket jag tycker är väldigt synd. Inte för att jag hade pengar eller stallplats till att köpa hästen, men mitt intresse har nu svalnat och det känns inte längre lika synd att jag inte kan köpa den hästen. Hästen är inte officiellt till salu, men passar inte för all verksamhet, så om någon vill ha en trevlig gul hör av er så kan jag förmedla kontakt.
Hade jag kunnat köpa henne hade jag nog valt att ta några föl efter henne då hon har fina egenskaper som jag tror hon kunde ned ärva till en eventuell avkomma. Men eftersom att jag vill kunna tävla på våra SM tävlingar vill jag bara ha hästar med godkänd härstamning. Det är så synd att folk inte är noggrannare när de skaffar pass till sina hästar. De pengarna som man lägger på att ta tagel prov och DNA kolla sin häst får man igen vid eventuell försäljning eftersom hästens värde ökar om de har ett avelsvärde.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: