Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Fjodor

Kategori: Allmänt

Fjodor föddes den 28 Maj hos Niklas Karlsson i St: Levene som ligger utanför Vara. Jag vet inte speciellt mycket om Fjodors tre första levnads år för utom att vi köpte honom av en tjej utanför Skara som hade massa halvblod med uppfödning där Fjodor gick som vad jag antar - sällskap.


Vi köpte honom på sommaren när han var tre år gammal och det var mammas första egna häst. Detta var 1996 och jag var 7 år gammal. Mamma hade inte ridit sen hon var ung, och så här i efterhand så kan man säga att det var en riktigt dum idé att köpa en treåring då. Vid denna tiden var Fjodor inget av det han är i dag, de som känner honom vet att det är en cool häst med mycket egna idér som är väldigt snäll och bussig, men ändå ganska så bekväm av sig. Vid den här tidfen var han bara rädd och engslig. Han var rädd för precis allt! Varje gång mamma skulle rida fick hon städa hela gårdsplanen för att han inte skulle bli rädd. Mamma var också lite orolig för Fjodor.

Fjodor var en riktig klumpedunns att hoppa med, mamma stod för ridningen på honom då han var för stor och stark för mig och jag var livrädd för allt som var större än en shettis.


När Fjodor var 10 år gammal löshoppade vi honom för första gången, jag vet att man skall göra det tidigare. Men på den tiden var jag så liten och mamma hade ingen större erfarenhet av hästar. Den klumpiga lilla hästen sprang, bockade och löshoppade 125 cm! Inte illa för en häst på 138 som aldrig hoppat högre än 70 cm i hela sitt liv. efter detta förbättrades hans hoppteknik på träning. det var som att han fick en "ahaa-så här skall vi göra" upplevelse när han fick hoppa utan någon på ryggen.

När jag var 14 år gammal började jag tävla i dressyr och hoppning, men min egen ponny gillade inte att hoppa och ville verkligen inte. Jag ville ju tävla i hoppning. Jag red div. II på Zandra en av ridskolans hästar, men för mig som var van vid att rida min häst flera dagar i veckan blev det för lite med hoppning varannan vecka. Jag bestämnde mig för att börja träna Fjodor i hoppning för min dåvarande tränare Anna Ellhage som gjorde underverk för mig och Fjodor.

Vi har tillsammans bara tävlat på lokal nivå, hans kapacitet stannade vid LB i hoppning, något som jag är väldigt nöjd med. Vi red LA höjd på klubbtävlingar men det finns inte en chans i världen att Fjodor kommer igenom en tre kombination på 1m. Vi har ridit Fjordhäst SM i hoppning 2005, 2006, 2007 och 2009 med en fjärde plats 2006 som bästa resultat.
Under åren har Fjodor varit den bästa tävlingskompisen. Man får inget gratis men han är verkligen världens bästa att ta med sig ut på tävlingar.

Jag och Fjodor på vår sista tävling. LC

2010 i April var vi ute på vår sista tävling tillsammans, vi åkte på en lokal ponnyhoppning och red LC, LB i avd. B. I LC gjorde han sin bästa runda någonsin, men när vi kom upp på LB så stod han emot på oxrarna på ett sätt som han aldrig gjort förut. Det var hans sätt att säga att nu är det dags för pension. Så nu är han pensionär och går hemma och lever gott och gör roliga saker ibland. Han rids fortfarande och tränar hoppning med sin medryttare men inte alls på samma höjd längre.

Fjodor visar hur det skall gå till på bruksridningsbanan, här provar Carola.

Våra meriter:
Lokala tävlingar tom. LB, med placering tom. LC
Klubbhoppningar med placeringar tom. LB
Clearround tom 100cm
Fjordhäst SM 2005, 2006, 2007 och 2009
Öppen klass bruksridning SM 2009

Meriter med Mamma:
Klubbdressyr tom. LA
Lokal dressyr tom LB
Klubbmästare i bruksridning Skaraborgs FF 2009, 2010
Klubbmästare i hoppning Skaraborgs FF 2010

Fjodor och jag under prisutdelningen på Fjordhäst SM 2006

Kommentarer


Kommentera inlägget här: