Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Dagens ridpass

Kategori: Allmänt

Sitter nu hemma ny duschad och med en spinnande kattunge i knät och skriver lite kort om dagens ridpass. I dag åkte jag och mamma som sagt till ridhuset, ah, det var mycket mindre komplicerat nu när den mesta isen smält bort så man faktiskt kan starta och backa transporten med hästar i. Det var dressyr som stod på dagens schema och det var bara jag och mamma i ridhuset.
Vår förening brukar ha fri tid nästan varje dag, detta är en tid som är till för klubbens medlemmar som man inte kan låsa för sig själv.
Bono gick kalas-bra i dag, han var jämn i formen, fin och lyhörd på mina hjälper. Därför tänkte jag att vi skulle utmana oss själva lite. Jag värmde upp honom i alla gångarter. Kollade så att alla hjälper fungerade i skitt, trav och när vi kom till galoppen kändes han så fin och lyhörd så jag testade att ta tillbaka honom lite, räta upp honom med ytterhjälperna och leda honom runt hans inre bakben. detta gick över förväntan. Han fick inte panik, föll inte isär eller dummade sig. Inte heller gjorde han värsta galopp piruetten, men detta tvingade in hans inre bakben under honom och tvingade honom att lägga tyngd på det. Riktigt imponerad av min lille plutt för det betyder att en dag, när han har styrkan att samla sig tillräckligt kommer vi kunna börja lära oss lite galopp piruetter. Kändes riktigt kul, ett pluss är att han låg kvar relativt bra i form också. Vi red även bogen in, tagen bakdel och skänkelvikning i både trav och galopp. Ah, det är roligt att sitta på honom när det fungerar så bra. I slutet av passet var han verkligen matt i bakbenen, men inte konstigt när han fick jobba så hårt. Något som vi däremot måste träna mer på är övergångarna mellan trav och galopp samt mellan arbets och mellan gångarter, jag är inte tillräckligt snabb och Bono hinner slänga upp huvudet eller falla isär. TRÄNA TRÄNA TRÄNA!
Ohly såg fin ut för mamma i dag, lite spjärnig men det red hon loss ganska så snabbt. Han är ju för fin den lille. Skall försöka se om jag inte han få ut en film på honom någon dag.
Jag och Bono rider fram innan KM i hoppning 2009 för Skaraborgs FF som vi van ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: