Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Fjordhäst SM

Kategori: Fjordhästsnack

Den roligaste tävlingen att åka på varje år är lätt Svenska Mästerskapen för Fjordhästar. Tävlingarna brukar hållas i juni-juli månad varje år och arrangeras av en av Svenska Fjordhästföreningens lokalföreningar tillsamans med en ridklubb som är ansluten till SvRF (Svenska Ridsportsförbundet).
Jag själv har tävlat SM flera gånger med varierande resultat. Det roligasteskall jag säga er är inte själva tävlingsmomentet utan den fantastiska gemonskap som finns på tävlingsplatsen. Alla dessa ryttare, medhjälpare, föräldrar och andra engagerade går ju igenom exakt samma motgångar som jag själv gör. Uteslutande alla förstår varandra och man har alltid något att samtala om. Helt fantastisk gemenskap helt enkelt. Självklart hoppas man ju innert inne att ens enga hästar och klubbkompisar skall vara lite lite bätre än alla andra. Men man är alltid glad för den som det gått bäst för, då det inte finns någon som inte förtjänat det. De flesta har dessutom utbildat sina egna hästar vilket gör det hela änu roligare.
För att få delta i SM tävlingarna skall man först och främst vara medlem i en lokalförening, en SvRF förening och ha lägst lokallicens (gäller ej JUFF grenarna brukksridning och brukskörning där man skall ha JUFF licens) sen skall man rida på en fjordhäst med grönt pass. Grönt pass innebär att hästen har känd härstamning på både moderns och faderns sida i passet som det också är grönt.

Jag och Fjodor på prisutdelning 2006
Jag kan tycka att det är lite onödigt egentligen. Klart att det skall vara en renrasig fjordhäst men eftersom att det är så lite starter (nej 200 starter och 70 hästar är INTE mycket på en tredagarstävling) så kan jag tycka att man borde ha en SM klass för fjordhäst med rött pass. Dvs. Känd härstamning men ej avelsgodkända föräldrar. En raskunnig människa skall givetvis kunna se att det är en fjording och ingen korsning. Jag vet många fina renrasiga fjordhästar som inte kan delta på grund av härstamningskraven.
När man väl skall ta sig till SM så finns det två vägar att gå. Antingen direktkvalar man på sina egna resultat eller så blir man uttagen av sin egen förening. Olika föreningar har olika regler för hur detta går till. I min förening Skaraborgs Fjordhästförening så får man ansöka om att få åka och bifoga egna resultat i respektive gren. De flesta klubbarna har dock uttagningstävlingar. Vi har inte det då vi för dagsläget inte har det underlaget av ryttare/kuskar, men jag har under desenaste åren sett en ökning på den fronten så förhoppningsvis kan vi ha åttagningstävlingar framöver. I år ver jag dock minst 2 ekipage i hoppning respektive dressyr som är intresserade.
För att komma till klubbarnas hemsidor klicka på bilderna
I år kan man även åka till SM utan att rida SM grenarna, arrangörerna Västmanlannds FF och Örebro Läns FF har beslutat att ha öppna klasser, man måste kvala till dem också men kraven är lägre. Årets SM går i Örebro. Årets propp finner ni här

Kommentarer


Kommentera inlägget här: