Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Ny bedömning i fälttävlan

Kategori: Tävling

Abbey & Peppertree's Arne
Beginner Novice - 3 Day Eventing.
Photo by Ed Lawrence

Bilden kommer härifrån

Från och med 2012 kommer det en ny bedömning i fälttävlan. Dessa heter stilbedömd terrängritt eller terränghästprov. I stilbedömd terrängritt bedöms ryttaren och i terränghästprovet bedöms hästens egenskaper. Syftet med detta är ett grenen skall kunna ta fram bra fälttävlansryttare och hästar. I den häsbedömningen rids bara terrängen och den kommer att finnas på lämpliga höjder att börja på H80 och P60.
Detta är en idé som ursprungligen kommer i från Tyska ridsports förbundet som har haft bedömningen sedan 80 - talet dpå man tyckte att fälttävlansryttare ej var konkurrenskraftiga nog och att då börja förändringen på gräsrots nivån har gett effekter senare. I stilbedömnd fälttävlan kollar man på följande punkter: Sits (lätt, följsam, balanserad), Inverkan (kontroll, kommunikation, rytm, hjälper, harmoni) och anridning (taxering, tempo, vägval, avståndsbedömning). Under ett terränghästprov bedöms främst hästen och då utifrån följande: Ridbarhet (accepterande av hjälperna, självbärighet, jämvikt), hopp-förmåga (famåtbjudning, självförtroende, balans, rörlighet, elasticitet, koordnination, benteknik, kapacitet), galoppförmåga (bjudning, vägvinnande, lätt, effektiv, register, accelerationsförmåga).
Mer kan ni läsa här
Jag tycker att bedömningarna verkar jätte spännande och jag kan knappt vänta tills det kommer en tävling nära mig som jag och Ohly kan vara med på. Jag tror att denna bedömningen kan vara en ingång i fälttävlan, att bara rida terrängen på en lämplig höjd är något jag tror kan leda till att man får se flera olika typer av hästar på fälttävlans banan. Nu hoppas jag bara att det inte finns någon dum regel som sägar att vår fina unghäst måste vara några cm högre i mankhöjd för att få vara med. Då får jag spunk.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: