Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Hopp

Kategori: Tävling

I går var jag hemma och passade då på att rida Ohly lite, han har haft lite vintervila så vi körde igång med något som han tycker är lite skojsigt. Jag red lite galoppbommar samt hinder med bom framfr och bakom, detta tyckte Ohly var jätte roligt och det känndes skönt att få ett bra flyt i galoppen. Vi hoppade inte särskilt högt eftersom det började frysa på. 

Den 6/1 skall vi tävla i Mullsjö och då skall vi debutera 90 cm. Det är 80 och 90 cm CR vilket passar mig alderless utmärkt. Innan dess är det dock mycket att göra då jag måste kontrollväga alla skydden på Ohly, nu har det kommit viktgränser även för vuxna hästar. Detta är något jag tycker är ganska löljigt. Bara en idiot vill tynga ner hästens ben när man hoppar, och det är inga klena små djur vi pratar om, skydd som är lite tyngre än det tillåtna 0,5kg/ben tror jag det var för vuxna hästar tror jag inte bekommer hästarna. Det är djur som kan bära och dra flera hunda kilo. Har heldre ett par tyngre skydd som skyddar min häst än lättare. Skall svenska ridsportet begränsa utrustningen så mycket tycker jag att de skall sälja eller tippsa om vilka modellar man kan köpa. Ta unghästskydden som finns, de finns kanske 2-3 tillverkare som gör dem och de är inte billiga. Detta leder ju endast till att hästar som behöver skydd får gå utan om ryttaren inte har massor av pengar att lägga ut på utrustning.

I går upptäckte jag att min ventilationshjälm är BORTA!!! Vart kan den vara? Senast hade jag med den till Vara när vi var utanför konserthuset men jag använde den inte. Detta är ett mysterium, jag vill gärna ha tillbaka min hjälm för jag tycker mycket om den.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: