Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Fjordhäst SM 2012

Kategori: Tävling

Den 27-29 juli på Västervik händer årets hästevent 2012. I alla fall för mig och många andra fjordhästfantaster är SM för Fjordhästar årets inspirationskälla, det som sätter pricken över i:et och en riktig hästfäst där man tävlar själv, kommer som publik eller hästskötare. För de aldra flesta är denna helgen helt fantastisk.
Jag brukade alltid tävla med Fjodor i hoppningen och ett år placerade vi oss faktiskt. När jag skaffade Bono provade jag honom i både hoppningen och dressyren, men tävlingsvärlden är ingenting för honom på grund av hans nerver och 2010 när jag bestämndemig för att pensionera Fjodor från tävlingsvärlden stod jag utan tävlingshäst. Tomt faktiskt men under åren med Bono har jag lärt mig massvis som jag inte tror någon annan häst kan lära mig, bland annat en egenskap som kallas klister i rumpan. Men för min tävlingskarriär finns det ändå hopp med Bono, dock inget som matchar Fjordhäst SM så som det ser ut i dag. Bono går bra på kandar och jag länktar efter den dagen då vi är redo att prova våra vingar på tävlingsbanan i en Msv C. Dessutom är han duktig i distans och nästa år planerar jag att starta klass. Tyvärr innefattar inte SM distansritt.
Förhoppningsvis kommer jag att tävla SM 2012, med Ohly. I Januari skall vi debutera 90 cm hoppning och börja vår resa mot SM. Jag tänker dock inte åka om jag inte kvalar på egen hand. Med en så oerfaren häst så vill jag inte starta SM om han inte gör bra ifrån sig under våren. För den som inte et kan man bli utsedd av föreningen att representera dem på fjordhäst SM. Ytterligare en förutsättning är att dressyren går före hoppningen eftersom jag inte tänker hoppa honom innan mamma gör sin start i dressyren.
Fjodor och jag unde våra glada ponnydagar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: