Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Duktiga Bono

Kategori: Träning

I måndags tränade jag ÄNTLIGEN för instruktör med Bono. Det var dressyrträning för Rebecka Tell i Vara vilket gick jätte bra. Vi brukar rida övningar för Rebecka som man vanligtvis inte gör, för att göra sig medveten om sina hjälper och utmana sin koordination. Ett exempel är att man på långsidan rider öppna - förvänd sluta - öppna. Utan att rakrita i mellan utan hålla kvar hästens kropp på samma spår och bara sitta om och ställa om. Lite klurigt för att det är övergångar man inte brukar rida. Bono är duktig på denna och verkligen går och väntar, nästan stannar upp för han blir också lite fundersam när man inte gör som man brukar.

Runt träningen blev det dock mer jobb än att bara lasta åka till träningen, rida och åka hem. Efterom vi fortfarande inte lagat mellanväggen (delar är beställda) har vi inte lastat eller kört honom på länge. så jag red till ridskolan och sedan red jag hem igen. Detta gick bra men när vi kom hem kl 20:35 var Bono riktigt trött. Jag red till ridskolan efter lunch vid ca 14:00 och lånade en box där sedan tränade vi vid 19:00 och efter det red jag hem. Det är inte näst gårds. I rask trav tar de drygt 30 minuter att rida. Så det är ca 5 km. Jag travade dit och jag travade hem. Jag är riktigt riktigt mörk rädd så att rida genom skogen med en svag pannlampa kändes som att jag var med i Blair Witch Progect. Uhhh... då gick det fort i mörkret. Tur att man har en okomplicerad snäll häst att rida i skog och mark när man själv är en riktig fegis.
I dag red jag och mamma dressyr. Bono red jag på vanligt bett och han var jätte duktig, i alla tre gångartena. Mega känslig i munnen och i sin bekvämlighetszon så var han verkligen skit fin. Kan inte dras till mminnes när han köndes så runt i galoppen utan kanderet på senast. Nu blev jag lite tävlings pepp, tur att det inte är säsong nu för jag skall komma längre i vår träning innan jag tävlar. Jag och mamma bytte hästar i dag en stund med varandra och jag provade något nytt med Ohly, han har sin bekvämlighetsform som han går i och han vill gärna glida in / ut på volterna och att man skall "bära" honom. Trotts att han har så lätt för sig!! Jag släppte allt, red på slaga tyglar och red bara med sätet, det gick riktigt bra och han fick ett fint shwung och fann sin balans lite bättre. Något man kanske borde göra oftare?
Full rulle med bästaste lunsen. Och ja jag har tillåtelse att använda bilden.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: