Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Dagens hästerier

Kategori: Träning

I dag red jag på Bono. Paddocken var egentligen helt ok att rida i men eftersom det var snö i den så fick Bono styltor under huvarna som gjorde att han blev snupplig. När underlaget inte är helt 100 slappnar Bono inte av och blir spänd och stapplig i steget. Jag anser att det inte gynnar oss att rida i trav och galopp när det blir så. Han har sällan problem med skritten så det blev lite styrketräning i skritt i dag för Bono. Övningar som vi gjorde inkluderar bland annat att gå från öppna till förväd sluta, från sluta till förvänd öppna, från skänkelvikning till framdelsvändning och från sluta på volten till bakdelsvändning. Detta är övningar som gör att han måste trampa under och lägga vikten på ett ben, målet är att få honom att vänta på det benet så han verkligen belastar. Han gick jätte bra och trampade under sig bra och korsade benen. Härligt. Mamma red Fjodor som såg helt oberörd ut av att det var lite halkit, han gick jätte bra. Mamma red lite skolor på honom också.

Jag har även lite planer på tävlingsfronten, bland annat ett stort mål skall vara uppfyllt innan  september/oktober 2012. Jag har även anmält mig och Ohly till vår 90 cm debut den 6/1 på Mullsjö. Kommer rida en 80 cm och en 90 cm clearround på deras lokala Januarihopp.

Senare åkte jag med Sofia för att rida hästen som hon skall tävla, en ardenner/halvblodskorsning som tidigare stått på ridskolan i Vara men som såldes i samband med att ridskoleverksamheten blev liggande på is. Det såg bra ut för Sofia och även jag provade att rida hästen. Det var så roligt, hon är stor men har steg som en ponny. Världens mysigaste bruna.
Sally (bildkälla)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: