Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Pengar i ridsporten

Kategori: Tävling

Det debateras väldigt på nätet och i olika bloggar om hur pengar spelar in för hur bra man lyckas innom ridsporten, vissa menar det att det räcker med att vara duktig och andra hävdar att man måste ha rika föräldrar. Jag skulle vilja mena detta att super rika föräldrar och en häst / ponny för flear hundratusen kronor inte är nördvändigt för att nå toppen. Jag skulle vilja vända pengar till resurser.
Resurser menat att man måste ha engagerade föräldrar som är villiga att köra till träningar och tävlingar och villiga att betala det det kostar. För att träna och tävla är inte precis gratis och inget man fixar på en handvändning som t.ex. ensam inkomsttagare med flera barn som skall ha lika del av den tid och engagemanget som en förälder har. tillskildnad från t.ex. fotboll där det kostar lika mycket oavsett hur bra du är så varierar kostnaderna innom hästsporten beroende på vad man har för mål och ambisioner.

Man måste också ha tillgång till en häst eller ponny, om det är enns egen, ridskolans eller en lånad häst spelaringan större roll, men för att kunna utvecklas och nå toppen måste hästen vara fantastiskt duktig så man kan lära sig på den och bli upptäckt av någon villig att sattsa på en.
Har man mycket pengar kan man således mycket lättare skaffa sig de resureserna som krävs för att nå toppen. Att ha möjlihet att köpa den bästa hästen istället för att låna en och då försöka hitta någon med en bra häst som är villig att låna ut den eller att låna från ridskola som är nästintill omöjligt, att kunna träna för de besta tränarna som utvecklar sig själv mest oavsett vad det kostar, samt att åka på mycket tävlingar och skaffa sig rutin och sen etablera sig. Pengar underlättar något enormt.
På elit nivå är pengar vesentligt och har man de inte själv måste man vara så pass duktig så man hittar folk villiga att invetera i en som t.ex. Angelica Augustsson. Hon är duktig och hittade tidigt någon med bra hästar som lät henne tävla och träna.
Jag personligen vill inte nå den absoluta toppen, varför skulle jag vilja det? Jag är nöjd med mina gula och är nöjd om jag någon gång kommer till medelsvår i t.ex. dressyr.
Jag och min perfekt mediokra häst Bono för 20.000:- som jag är nöjd med som han är :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: