Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Nordiska mästerskapen NYKOMLINGAR

Kategori: SM & NM 2011

Följande information är hämtad från www.fjordhest.no/nm2011 och www.fjordhastforeningen.se och är tolkade av mig personligen. Jag tar inget ansvar för att min tolkning är den rätta.

Nordiska mästerskap för ridskolehästar
Här delar man upp juniorer och seniorer. Juniorryttare är mellan 13 och 18 år, och som senior räknas man efter det året som man fyller 19. Precis som i Sverige. Hästen skall gå minst 4 lektioner i veckan på ridskola och ryttaren får inte underivisa på ridskola eller påbörjat någon form av ridlärarutbildning. Fjordhästen skall vara renrasig, men vilka härstamningskrav som ställs vet jag ej.
Klasserna är för junior LC och för senior LB och det är procenten som räknas mot varandra. Det finns en kombinationsklass där även resultatet för 60 och 70 cm hoppning räknas in.

Kvalificeringskrav: Svenska Fjordhästföreningen har ennu inte gått ut med några offeciella kval krav.
Egna tankar: Om SFF skall ställa kvalkrav? Det tror jag är omöjligt då det är extremt svårt att få låna ridskolehästar och tävla på samt att de klasserna som finns i hoppning ej finns på lokala tävlingar. Hade jag fått bestämma hade jag krävt att man ridit höjderna samt klasserna på träning alt. klubbtävling och att tränare / ridlärare samt ridskolans ordförande går i god för att elkipaget är väl förberett och att ridskolan ställer sig villig att låna ut hästen. I övrigt tycker jag att det skall bli kul att ridskolehästarna får plats på NM, för seriöst det står en fjording på nästan varje ridskola i hela sverige.

Nordiska mästerskap för ryttare med funktionsnedsättningar
Ryttare med funktionsnedsättningar delas in de de 4 olika graderna och rider 3 klasser över tre dagar. Hästen skall vara renrasig men exakta härstamningskrav vet jag ej. Det står rött pass krävs ej vilket jag antar motsvarar svenskarnas gröna. 
Dag 1:Grad 1b Test 9b 2002, Grad 2 Test 25 2002, Grad 3 Test 35 2002, Grad 4 Test 52 2002. Dag 2: Grad 1b Test 15, Grad 2 Test 26, Grad 3 Test 36, Grad 4 Test 53. Dag 3: Kür: Grad I kür 2002, Grad II kür 2002, Grad III kür 2002, Grad IV kür 2002

Kvalificeringkrav: Svenska Fjordhästföreningen har ennu inte gått ut med några offeciella kval krav.
Egna tankar: Jag hoppas SFF stöttar denna klass då det är otroligt viktigt att ryttare med funktionsnedsättningar har samma förutsättningar och möjligheter som de ryttare som är "friska". Ridning skall ju vara för alla!

Nordiska mästerskap för unghästar
Hästar 4-6 år är välkomna i dessa klasserna, men även ston som är mellan 5 och 7 år som har haft föl mellan 3-6 års ålder är välkomna och räknas då som ett år yngre än vad de är på pappret.
Klasser för 4 åringar är LC dressyr, Lätt precisionskörning och 60 cm hoppning, för 5 åringar LB dressyr, lätt maratonkörning och 70 cm hoppning. För 6 åringar LA dressyr, medelsvår maratonkörning och 80 cm hoppning. Resultatet av de klasser man deltagit i räknas samman och på så sätt kröns segraren.

Kvalificetingskrav: Svenska Fjordhästföreningen har ennu inte gått ut med några offeciella kvalificetingskrav.
Egna tankar: Jag hoppas att kvalreglerna kommer ut snart eftersom vi har en 6 åring hemma som går LA dressyr och hoppar 80 cm. Så för egen del hade det varit roligt. Men även här tycker jag att det blir svårt att ha kvalificeringskrav på lokal nivå eftersom att vissa av klasserna ej finns på svenska lokaltävlingar. Här hade det varit lämpligt med an auktoriserad tränare som går i god för att ekipaget är redo.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: