Emelie Johansson

Följ drömmen, gå mot strömmen!

Inget stöd

Kategori: SM & NM 2011

Här om dagen ställde jag följande fråga i Svenska Fjordhästföreningens gästbok:
"Eftersom det tydligt framgår på www.fjordhest.no/nm2011 att det skall vara nordiska och norska mästerskap för både ridskolehästar, funktionshindrade, unghästar mm. utöver de vanliga klasserna så undrar jag vad svenska fjordhästföreningen har för kvalificeringskrav på deltagande ekipage. Jag vet att styrelsen har mycket att göra men för oss tävlingsintresserade är det ganska så relevant att kvalreglerna kommer upp snarast nu när reglerna för tävlingen publicerats på norska fjordhästföreningens hemsida. //Emelie"

Svaret kom snabbt och var som jag kaske egentligen hade misstänkt under en längre tid:
"Svenskafjordhästföreningen kommer endast att delta i de grenar man kommit överens om skall vara obligatorika på Nordiska det vill säga Dressyr, hoppning, aulrond ,lag övriga klasser får var och en tävla inviduellt om man vill:alltså gäller de kval regler som ligger ute redan. Ssf.s styrelse Ordförande xxxxx"

Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka svaret från SFF, kan man åka och tävla ändå och lämnas då själv att avgöra om ryttare och häst är kvalificerade nog att delta i klasserna, eller är det bom stopp? Jag är väldigt nyfiken på vad som gjort att SFF tagit beslutet att ej delta i de "nya" NM grenarna, då det faktiskt är ganska fyndiga grenar måste jag sänga. Sen kan de ju vara svårt att genomföra, vem får låna en ridskolehäst på sommaren och ta med den till ett annat land en vecka? Det krävs ett enormt stöd från en eventuell klubb/ridskola. De flesta funktionshindrade som tävlar gör detta på inlånade hästar och då gäller det att någon engagerar sig och hjälper ryttaren så pass mycket att det blir genomförbart att åka så långt och så länge som tävlingen avser. Men unghästgrenarna tror jag absolut är genomförbara, det finns många fina unghästekipage i de olika nordiska länderna. Inte minst i Danmark där man verkligen har börjat sattsa på sina hästar innom dressyren.
Jag tycker SFF borde främja dessa olika grenarna, för att det betyder mer än bara extra klasser på NM. Nästan på varje ridskola står det en fjording och dessa brukar även gå myket i handikappsverksamheten. Unghästarna är något vi bör premiera så att det kan finnas utbildade unghästar på marknaden. Och detta kanske hade kunnar varit en sporre för vissa. Ett mål att kämpa mot. Man kanske kan plocka ner det en nivå och ha det på våra egna Svenska mästerskap?

Kommentarer

  • warnmark -foto & hälsa säger:

    Sv; Nej det gör jag inte utan det är helt kostnadsfritt när det gäller tävlingsfotografering :)

    2011-04-06 | 21:00:20
    Bloggadress: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här: